Verhoudingen Gebruiken:

icon verhouding    Verhoudingen

C Gebruiken
in de context van verhoudingen berekeningen uitvoeren, ook met procenten en verhoudingen

1-fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1-fundament

Toelichting en voorbeelden bij 1-streef

Weten waarom

• Eenvoudige verhoudingen met elkaar vergelijken: 1 op de 3 kinderen gaat deze vakantie naar het buitenland. Is dat meer of minder dan de helft?

Eenvoudige verhoudingen met elkaar kunnen vergelijken, uitspraken doen over de verschillende verhoudingen en daarbij kunnen uitleggen waarom de ene verhouding wel of niet gelijk is aan de andere of in aantal meer of minder objecten bevat.

• 1 op de 3 kinderen gaat deze vakantie naar het buitenland. Is dat meer of minder dan de helft?
    Leg eens uit hoe je dat kunt weten.
  • Bij de groentekraam van Appie betaal je 3 euro voor 10 sinaasappels. Bij de kraam van Bertie betaal je 4 euro voor 12 sinaasappels. Bij wie zijn de sinaasappels in verhouding het goedkoopst? Leg eens uit hoe je aan je antwoord komt.
  • Sokken in de aanbieding.
    Bij H&D: 4 halen 3 betalen.
    Bij VEMA 50% korting. Als de sokken even duur zijn, waar krijg je dan de meeste korting? Hoe zie je dat?

Verhoudingen met elkaar kunnen vergelijken, uitspraken doen over de verschillende verhoudingen en daarbij kunnen uitleggen waarom de ene verhouding wel of niet gelijk is aan de andere of in aantal meer of minder objecten bevat. Inzien wanneer het handig is om dat via breuken of via percentages te berekenen of uit te zoeken.

• Sportsokken in de aanbieding.
    Bij H&D: 4 halen 3 betalen. Bij VEMA 5 halen 4 betalen. Als de sokken even duur zijn, waar krijg je dan de meeste korting? Hoe zie je dat?
  • Vergelijken. (Uit: Pluspunt)

Overgenomen uit: Concretisering referentieniveaus rekenen 1F/1S  SLO